-
شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۰۵:۱۳ ب.ظ
دیشب به تماشای انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» رفتیم. متأسفانه به علت سردرد شدیدی که داشتم تمرکزی که باید داشته باشم را نداشتم لذا تنها به ذکر چند نکته بسنده میکنم.
نخست اینکه تقدیر و تشکر دارم از حامد جعفری، تهیهکننده و هادی محمدیان، کارگردان و کلیه عوامل و دستاندرکاران که پس از مدتها موجب شدند سینما بروم. تلاش خوبی داشتید و جای انیمیشن ایرانی در تولید انیمیشن دنیا، واقعن خالی بود. باشد این انیمیشن، فتح بابی باشد بر ساخت انیمیشنهای سینمایی که مردم را با فرهنگ این مرزوبوم آشنا کند. کیفیت تولید این کار با سایر تولیدات انیمیشن در ایران یک سروگردن برتری دارد. ایراداتی به فیملنامه میتوان گرفت در مواردی مثل عدم توضیح چگونگی ورود نرگس خاتون به منزل امام هادی (ع) و همینطور پرش یکساله داستان و رسیدن به میلاد امام زمان (عج) و مواردی ازایندست که شاید بتوان آنها را با دلایلی چون نبود اجماع سند و روایت، کمبود بودجه و ... توجیه کرد اما بههرحال این ایرادها وارد است اما از آنها میگذریم لیکن در پرداخت شخصیتها به چند کودک توجه ویژهای شده که سند روایی نداشتهاند و میشد بهعوض پرداخت به آنها به اصل داستان بیشتر توجه کرد. البته اینکه بگوییم باید کاراکترهای کودک برای ایجاد علاقهی مخاطبین کودک در کار وجود داشته باشد را ازنظر نیانداختهام اما شیطنت شرطه زنان که پسرک داشت؛ برای همان مخاطبین بدآموزیهایی در پی دارد.
مورد دیگری که نباید از قلم انداخت در طراحی شخصیت ملیکا، بلندی گردن، کمی توی ذوق میزد. از آن مهمتر، انگشتری است که امام هادی (ع) در دست دارند و حلقهای سیاه و بدون نگین را میماند. (اگر اشتباه ندیده باشم چون سردرد پدر صاحب بچه را درآورده بود) در تصاویری که شخصیتهای معنوی را به شکل تودهای از پروانه و در رویا نشان میداد هم میشد مانند پلانهای دیگر، از زاویهای که صورت در تصویر نباشد استفاده کرد.
اما با تمام این احوال، این تلاش ستودنی است. امیدوارم دوستان، حتماً سراغ شاهنامه هم بروند و نسل جدید را با داستانهای جذاب آن آشنا کنند.