وحید پیام نور

مطالبی پیرامون اندیشه، اجتماع و هنر

آبروی مؤمن

بنده اهل تماشای تلویزیون، از هیچ نوعش نیستم و این را تقریبن همه می‌دانند. دیواری دارم که روی آن فیلم‌های موردعلاقه‌ام را تماشا می‌کنم. قضاوتی درباره‌ی امیرحسین مدرس ندارم. روی توئیترم، لینکی دیدم با این تیتر:
«سوءاستفاده امیرحسین مدرس از برنامه‌های مذهبی/حجاب سؤال‌برانگیز همسر وی/ تصاویر تأسف‌بار»

نمی‌دانم آن نگارنده به چه چیز فکر می‌کند ولی حتم دارم حتی اگر پیشانی پینه‌بسته‌ای داشته باشد، بهره‌ای از معرفت دینی برنداشته. چراکه بنده که نه با امیرحسین مدرس نسبتی دارم و نه با ایشان حشرونشری و نه از ایشان خوشم می‌آید و نه بدم می‌آید و نه در این ماجرا سر یا ته پیاز هستم، ناراحت می‌شوم از این‌همه کوته‌نظری و فسادی که به وجود آمده. اینکه همسر آقای مدرسی حجابشان را رعایت می‌کنند یا نه چه ارتباطی با سوءاستفاده‌ی آقای مدرسی از برنامه‌های مذهبی دارد؟ و اگر هم که حجاب همسر ایشان مشکل دارد، شما غلط می‌کنی بی‌حجابی را تبلیغ می‌کنی! عکس باحجاب را به‌عنوان سند ارائه کرده‌ای که چه؟ اگر این بی‌حجابی بد و یا جرم است، تو چرا آن را به دیگران نشان می‌دهی؟
خیلی دوست دارم نظرت را درباره‌ی حضرت لوط و امام حسن مجتبی و خیلی از بزرگان دیگر بدانم. آیا اینکه امامی به سم همسرش مسموم می‌شود، به گردن آن امام نوشته می‌شود که بدحجابی همسر مدرس را به نام مدرس سند می‌زنید؟ نمی‌شود مرد باوری داشته باشد و زن باوری دیگر و این دو در کنار هم به صلح و صفا یا مشاجره حتی زندگی کنند؟ ببینم ابوالحسن هم که همسری تندخو داشت هم عرفان را ملعبه کرده بوده؟ حواست هست چه می‌گویی؟ جرم این است که این‌ها عکسشان را روی سایت یا نوارزمان‌شان گذاشته‌اند؟ آلان تمام برنامه‌های صداوسیما درست است و این مدرسی است که باید به خاطر حجاب همسرش، از نان خوردن بیافتد و متهم شود که از برنامه‌های مذهبی سوءاستفاده می‌کند؟ بیشتر که به نظر می‌رسد دلت از کلیپی که برای روحانی درست شده و مدرسی در آن هست سوخته باشی و الا آن موضوع بی‌ربط را وسط نمی‌کشیدی و برای اثبات اینکه مدرس چه آدم بیخودی است، نمی‌گفتی این کلیپ الگوبرداری از کلیپ اوباماست!
و خدا را شکر که مردم آن‌قدر شعور دارند و انصاف و عدالت دارند که با چنین حرف‌هایی به قضاوت درباره‌ی #نیّت دیگران ننشینند!
جالب اینکه مرجع تمام بازنشر لینک‌ها از صراط سرچشمه می‌گیرد. من نمی‌دانم مردم چگونه فکر می‌کنند ولی باید تا می‌شود از زاویه دید این‌چنین برائت جست.
این‌ها هم برای اطلاع آن نگارنده!
پس کسی را که خداوند مدافع او است چگونه انسان به خود جرئت می‌دهد که پرده‌اش را بدرد و رازش را فاش کند یا عیبش را آشکار سازد و یا بی‌دلیل به او تهمت وارد نموده و آبروی او را بریزد و به حیثیتش صدمه برساند (سوره حج آیه 38).

رسول خدا صلی‌الله علیه وآله فرمودند: «المومنُ حرامُ کلّه عرضهُ و مالُهُ ودمُهُ»
مؤمن همه‌چیزش، آبروی او مال او و خون او حرام (محترم) است.

روزی آن حضرت به کعبه نگاه کردند و فرمودند: «ای کعبه! خوشا به حال تو، خداوند چقدر تو را بزرگ و حرمتت را گرامی داشته است! به خدا قسم حرمت مؤمن از تو بیشتر است، زیرا خداوند تنها یک‌چیز را از تو حرام کرده، ولی از مؤمن سه چیز را حرام کرده است: مال، جان و آبرو تا کسی به او گمان بد نبرد.»/بحارالانوار، ج 64، ص 71/

ربا 73 قسم است و بدتر از همه رباها تجاوز به آبروی مسلمان است.

کسی که چیز ناروایی بشنود و آن را منتشر کند مثل این است که خودش آن کار زشت را انجام داده است.

کار برادر مؤمنت را به نیکوترین وجهش حمل نما، مگر آنکه خلافش را یقین کنی. پس تا زمانی که می‌توانی کار او را حمل به خیر کنی، حق نداری حتی نسبت به یک کلمه که از برادر مؤمنت شنیدی سوءظن ببری.

نزدیک‌ترین وضعی که بنده به کفر دارد این است که با مردی برادر دینی باشد و لغزش‌ها و خطاهای او را شماره کند.

هر که به عیب‌جویی، کسی را به صفتی که در او نیست یاد کند خداوند او را در آتش جهنم محبوس دارد تا گفته خویش را مجری دارد.

امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: المومن اعظم حرمة من الکعبه
حرمت مؤمن از حرمت کعبه بالاتر است


ارجاع برون متنی: مرجع خبر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مقدمه‌ای در مقام مؤخره

تاریخی که بر جغرافیای ذهن یک رهگذر گذشته است

سالیان زیادی را از سر گذراندم تا درک کردم آنچه می‌نویسم؛ شعر، داستان یا فیلم‌نامه نیست. این‌ها شهروندان شهر درون من‌اند و اگر هرازگاهی متنی مرتکب شوم و یا تصاویری را سرهم کنم تا فیلمی شکل بگیرد، حتی اگر از این بابت سرمایه‌ی مادی دیگران در میان نباشد، سربار وقت دیگران بودنی در میان است!

آشنایی

خودنوشت

به روایت کارکرد

به روایت تصویر